כתב האישום נגד שופט לשעבר עבריין נמלט דן כהן: שוחד ושיבוש

דן כהן - שופט לשעבר, עבריין נמלט
דן כהן - שופט לשעבר, עבריין נמלט
 הכתבה  כתב האישום נגד  דן כהן: שוחד ושיבוש , איתמר לוין, news1 , מרץ 2013

 על-פי כתב האישום נגד השופט לשעבר, הוא קיבל 2.8 מיליון דולר מעזרא הראל שהיה בעלי חברת רוגוזין ועוד מיליון אירו מחברת סימנס - תמורת קידום ענייניהם בדירקטוריון חברת החשמל

▪ ▪ ▪
השופט לשעבר דן כהן, שהוסגר (יום א', 17.3.13) מפרו, מואשם בשורה של עבירות חמורות ובראשן לקיחת שוחד ושיבוש מהלכי משפט.

כתב האישום, שהוגש עוד בשנת 2009 כאשר כהן שהה בפרו, כולל ארבע פרשות. האישומים נגדו הם לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, עשר עבירות של סיוע לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, שלוש עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, עשר עבירות של גרם להכללת פרטים מטעים בדוחות כספיים ושיבוש מהלכי משפט.



רוגוזין: הקרקעות באשדוד

בבעלותה של חברת תעשיות רוגוזין היו 395 דונם קרקע מצפון לתחנת הכוח "אשכול" של חברת החשמל באשדוד. בשנת 1993 החל מו"מ בין תעשיות רוגוזין לחברת החשמל לרכישת קרקעות רוגוזין, אשר הציעה לחברת החשמל לבצע את העסקה תמורת 18 מיליון דולר. דירקטוריון החברה אישר באוגוסט 1993 להיכנס מו"מ על בסיס הצעה זו.

בספטמבר 1993 רכש עזרא הראל המנוח את השליטה בחברת תעשיות רוגוזין. במועד כלשהו, בשנים 1995-1994, הוסכם בין הראל לכהן, כי כהן יקבל שוחד מהראל בעד עזרתו להעברת קרקעות רוגוזין במחיר מירבי. במרס 1995 חודש המו"מ ורוגוזין ביקשה 75 מיליון דולר.

בחודשים הבאים התנהל מו"מ בין חברת החשמל לתעשיות רוגוזין, ודירקטוריון חברת החשמל התכנס מספר פעמים לדון בעסקה. במהלך תקופה זו ניצל כהן את כוח השפעתו כיו"ר ועדת הנכסים וכדירקטור ותיק ובעל השפעה רבה, לשכנוע ולהפעלת לחץ על יתר חברי הדירקטוריון, בישיבות ומחוצה להן, על-מנת שיאשרו את העסקה במחיר גבוה. המו"מ הסתיים בספטמבר 1995 בהסכם על תשלום של 62.5 מיליון דולר.

בפברואר 1996 העביר הראל לכהן שליש ממניות חברת קובלט שהייתה בבעלותו ושוויה היה 2 מיליון דולר. עוד מואשם כהן, כי קיבל במירמה 800,000 דולר מחברת ספאנלס, חברה-נכדה של תעשיות רוגוזין, ובדיווחים כספיים כוזבים על מהותם של תשלומים אלו, כאילו מדובר על שירותי ייעוץ שהעניק לספאנלס.

סימנס: טורבינות גז

תחילתה של פרשת סימנס באפריל 1999, כאשר אישרה ועדת המכרזים להוציא מכרז לרכישת שלוש טורבינות גז במחזור משולב. בשלב ראשון קיבלה החברה הצעות מג'נרל אלקטריק, ABB, מיצובישי, וסימנס. בינואר 2001 החליטה החברה לנהל מו"מ רק עם ג'נרל אלקטריק וסימנס, כאשר הצעתה של האחרונה הייתה זולה ב-27% מן ההצעה המתחרה.

בחודשים ינואר-יולי 2001 שלחה ג'נרל אלקטריק לחברת החשמל מספר הצעות בהן הוזילה את הצעתה. מנהל חטיבת האנרגיה ושותף בסימנס ישראל, אורן אהרונסון, חשש מפני הפסד במכרז וביקש לזרז את ההחלטה של חברת החשמל. בינואר 2001 נפגש אהרונסון בחשאי עם כהן. בפגישה זו הציג כהן את מעמדו כשופט לשעבר ועורך דין וכן את קשריו ועוצמתו כדירקטור בחברת החשמל, מזה כעשר שנים. בתום הפגישה הזמין כהן את אהרונסון להמשך הקשר עימו ואמר, כי אם הוא נזקק לדבר מה או ברצונו להתייעץ עימו - אזי דלתו פתוחה.

החל ממועד הפגישה הראשונית פעלו כהן ואהרונסון על-פי ההבנה, לפיה כהן יקבל שוחד מאהרונסון בעד עזרתו, במאמץ להביא לכך שחברת סימנס תזכה במכרז הטורבינות. באפריל 2001 סיכמו כהן ואהרונסון במפורש את תמורת השוחד שיקבל כהן לפעולותיו עבור סימנס, בגובה שלוש אחוזה משווי העסקה, כמיליון אירו. כן סוכם, על-פי בקשתו של כהן, כי כספי השוחד יתקבלו בחשבון זר שבשליטת כהן.

בחודשים שלאחר מכן נפגש כהן עם אהרונסון ודן עימו על קשיי סימנס במכרז ועל הדרכים לפתרונם. כהן יעץ לאהרונסון כיצד לפעול בהמשך הליכי המכרז ואף הבטיח לאהרונסון, כי הוא פועל לטובת סימנס במכרז הטורבינות, וזאת על-ידי קיום שיחות שכנוע או נזיפה עם אנשים שונים בחברת החשמל.

בישיבות הדירקטוריון של חברת חשמל בחודשים פברואר-מרס 2001 פעל כהן לזירוז קבלת ההחלטה על הזוכה במכרז, בישיבות הדירקטוריון ומחוצה להן. בימים הסמוכים ל-20.3.01 סייע כהן לאהרונסון לנסח מכתב לחברת החשמל, שמטרתו הייתה לגרום לזירוז קבלת ההחלטה על הזוכה במכרז. בימים הסמוכים ל-16.4.01 סייע כהן לאהרונסון להדליף מידע לכתב עיתון הארץ, על כך שחברת החשמל מתעכבת מטעמים זרים בקבלת החלטה במכרז.

ההחלטה על זכייתה של סימנס במכרז התקבלה ביוני 2001, שבועות אחדים לאחר פרישתו של כהן מהדירקטוריון. היקף העסקה, לאספקת הטורבינות ושירותי תחזוקה, היה 320 מיליון אירו. בפברואר ומרס 2002 העביר אהרונסון, דרך חשבון קש של גיסו שהוקם כדי לשמש צינור מעבר לכספי השוחד, 1,049,000 אירו לידי כהן.

לבסוף מואשם כהן בשיבוש מהלכי משפט, בשל בריחתו מהארץ לאחר שנחקר באזהרה בנובמבר 2003 ובאוגוסט 2008 בהן שמר על זכות השתיקה. כתב האישום הוגש בידי ד"ר אילנה מודעי מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה).


החגיגה נגמרה , מרדכי גילת , ישראל היום, מרץ 2013

עו"ד דן כהן, שופט מחוזי לשעבר, יקיר המערכת המשפטית בשעתו, התנהג שנים כאחד מאדוני הארץ. פה גדול, חוצפה שלא תיאמן, נהנתנות, רדיפת בצע כסף - והעיקר: קשרים עם שופטים, בהם נשיאים בבית המשפט העליון, שהיו איתו בקשרי חברות הדוקים. הם לא ידעו שהאיש שבביתו הם מתארחים, ושהוא מתארח אצלם, הוא רמאי ונוכל ואוכל שוחד במיליוני שקלים. מה הם כן ידעו עליו? שהוא ידען גדול, מוח משפטי אנליטי, שחצן חד לשון. שבצד ניבולי פה הוא יודע גם לספר בדיחות.
עד שבוקר אחד באוגוסט 2005, כאשר החבורה הזאת שהתה בטורקיה לרגל יום הולדת לנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר מאיר שמגר, הגיעה אל עו"ד כהן שיחת טלפון מטרידה: אנשי הרשות לניירות ערך פשטו על המשרד עם צווי חיפוש, סיפרו לו עובדים ממשרדו. הם מחכים שתשוב לארץ.
כהן חזר לישראל, שידר עסקים כרגיל והתייצב לחקירה תחת אזהרה. אתה חשוד בקבלת שוחד במיליוני שקלים מחברת סימנס הגרמנית ומחברת תעשיות רוגוזין, נאמר לו, ותגובתו היתה מפתיעה: "אני שומר על זכות השתיקה". הוא התנהג כאחרון העבריינים.
היתה לו, מתברר, סיבה: הוא היה נעול כבר בראיות של ברזל. סגרו עליו מכל עבר. מנכ"ל סימנס בישראל, אורן אהרונסון, קיבל מעמד של עד מדינה.
ארבעה ימים אחרי אותה חקירה ארז השופט לשעבר ארז כהן את המזוודות, מיהר לשדה התעופה ועלה על מטוס בדרכו ללימה בירת פרו. למה דווקא פרו? כי עם פרו אין למדינת ישראל הסכם הסגרה. כי היא גן עדן לעבריינים.
ואכן, עו"ד כהן התגורר בעיר ללא פחד, אירח חברים ובני משפחה מישראל, ולא נשבר גם אחרי שנעצר בלימה בידי המשטרה ב־2009 ובית המשפט העליון הורה על הסגרתו לישראל. למה מצב רוחו נשאר מרומם? כי הנשיא המושחת של פרו, אלן גרסייה, סירב לאשר את ההסגרה.
כהן נשם לרווחה, וכאשר ראיין אותו לפני כמה חודשים גידי וייץ מ"הארץ", אמר לו בין השאר: "אני חי כאן כמו מלך... אין סיכוי שיסגירו אותי". עם זאת, כבר באותה פגישה דיבר על געגועיו לישראל, ועל כך שהוא עשוי להסכים לעיסקה שתוביל אותו לכלא לארבע שנים. ארבע שנים בלבד למי שקיבל שוחד במיליונים, ברח מהארץ וגרם נזקים אדירים לחברת חשמל ולמדינה? כן, מתנה יקרה.
הבוקר הוא כבר בישראל בלי עיסקת הטיעון ובלי המתנה החלומית. הבוקר הוא ייעצר כנראה עד גמר ההליכים המשפטיים בידיעה שיישב בכלא שנים רבות. החגיגה נגמרה.

השופט דן כהן, עבריין נמלט הוסגר לישראל
השופט דן כהן, עבריין נמלט הוסגר לישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה