נשיאת העליון פסלה את השופט אברהם הימן מלהמשיך לדון בתביעה

24.06.2020 - נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות פסלה (ע"פ 2981/20) את שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב מלהמשיך לדון בתביעה לצו הריסה שמנהלת עיריית רמת גן נגד חברת הבנייה "תל גנים יזמות לבנייה" • הסיבה: חיות החליטה כי הימן כבר גיבש את דעתו לגבי תוצאת הסכסוך שנדון בפניו
חן מענית  , גלובס

החלטה די נדירה של נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות: פסלה את שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, אברהם הימן, מלהמשיך לדון בתביעה לצו הריסה שמנהלת עיריית רמת גן נגד חברת הבנייה "תל גנים יזמות לבנייה".

החלטת הנשיאה להעביר את התיק לשופט אחר התקבלה בנימוק שהימן כבר גיבש את דעתו לגבי תוצאת הסכסוך שנדון בפניו כשדחה את בקשת החברה לעיכוב ביצועי צו ההריסה עד הכרעה בהליך כולו. החלטת הנשיאה התקבלה בערעור שהגיש "תל גנים" לאחר שהימן סירב לפסול את עצמו.

"הקביעות שקבע המותב בהחלטתו בדחותו את הבקשה לעיכוב ביצוע צו ההריסה, היו גורפות ונחרצות וזאת, מבלי שבית המשפט התייחס בהחלטה לסיכויי הערעור או למאזן הנוחות", כתבה חיות בהחלטת הפסלות. "הדברים מעוררים קושי בייחוד משום שהריסת הבנייה יוצרת מצב בלתי הפיך ומייתרת למעשה את הערעור. בכך אין כדי לומר כי בכל מקרה שבו מוגש ערעור על הריסת בנייה יש להיעתר לבקשה לעיכוב ביצוע, אך בהחלט מן הראוי כי החלטה הדוחה בקשה לעיכוב בנסיבות אלה תהא מפורטת ותבהיר את הטעמים לכך על פי המבחנים הנוהגים עימנו בהקשר זה".

השופט אברהם הימן סירב לפסול את עצמו


תחילת המקרה בחודש אוקטובר 2019, אז הוציאה עיריית רמת גן צו הריסה מינהלי לנכס בבעלות החברת "תל גנים יזמות לבנייה" המצוי ברחוב תל חי ברמת גן. "תל גנים" מצדה הגישה בקשה לביטול צו ההריסה, שנדחתה על-ידי בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (בב"נ 51176-10-19).

על החלטה זו הגישה "תל גנים" ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו ובד בבד, במסגרת הליך זה, הגישה בקשה לעכב את ביצוע צו ההריסה. ב-16 בינואר דחה השופט הימן את הבקשה לעיכוב ביצוע בקובעו כי: "לאחר עיון במסמכים הללו מצאתי להפנות למושכלי יסוד שמא נשכחו. אין לבנות כמשמעות המושג בנייה בחוק, אלא בהיתר בנייה"". לדבריו, "תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה מורה אותנו תכלית ודרך ביצוע החוק. בנייה בלתי חוקית תיהרס. ככל העולה מהחלטת בית משפט קמא הנסמכת על מסמכי התיק, הרי שמדובר בבנייה בלתי חוקית שיש להרוס".

על יסוד האמור בהחלטה הנ"ל ביקשה החברה בפתח דיון, שהתקיים ב-2 בפברואר, כי השופט יפסול עצמו מלדון בערעור לגופו אך הוא סירב וזו ערערה לנשיאה חיות על ההלחטה ודרשה את פסילתו.

"אני סבורה כי מוטב שהדיון בערעור יישמע בפני מותב אחר של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו. ויודגש - אין במסקנתי זו משום הבעת דעה כלשהי לגופו של הערעור או לגופן של הטענות המועלות בו", פסקה חיות.


עפ 2981-20 - פסילת שופט מחוזי תל אביב אברהם הימן
עפ 2981-20 - פסילת שופט מחוזי תל אביב אברהם הימן

עפ 2981-20 - פסילת שופט מחוזי תל אביב אברהם הימן
עפ 2981-20 - פסילת שופט מחוזי תל אביב אברהם הימן

עפ 2981-20 - פסילת שופט מחוזי תל אביב אברהם הימן

עפ 2981-20 - פסילת שופט מחוזי תל אביב אברהם הימן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה