נווה תרצה: עצירות קטינות מופשטות בניגוד לחוק

נווה תרצה: עצירות קטינות מופשטות בניגוד לחוק, איציק וולף , news1 , 17.12.2007



קטינה אזוקה בבית המשפט [צילום ארכיון: חוננו]


בבית הסוהר נווה תרצה פועלים בניגוד לחוק ועורכים חיפוש בעירום לעצורות קטינות קטינה שסירבה להתפשט הוכתה נמרצות על-ידי הסוהרות קטינות גם מובלות אזוקות לדיונים בבית משפט

▪ ▪ ▪
סוהרות בבית הכלא לנשים נווה תרצה עוברות על החוק ועורכות חיפושים בעירום מלא לעצירות קטינות שהגיעו אל המקום לאחר שהשתתפו בפעילויות ימין. כך עולה ממכתב שנשלח למנהלת בית הסוהר, רונית מצליח, על-ידי עו"ד עדי קידר.

לטענתו, על אף שסעיף 3 בחוק הסדר הפלילי אוסר על חיפוש בעירום על עצירות למעט במקרה שבו קיים מידע כי בגופה של העצורה נמצאת ראיה להוכחת ביצוע העבירה, הפך חיפוש בעירום בגופן של עצירות קטינות לנורמה בבית הסוהר.

"ברשותנו מידע על עשרות נערות ובוגרות, פעילות ימין שנערכו עליהם חיפושים כגון דא", ציין במכתבו.

לדבריו, במסגרת משפט אזרחי שמתנהל נגד המשטרה על חיפוש בעירום שערכו שוטרים במגרש הרוסים בקטינות הודיעה הפרקליטות כי הופקו לקחים ויותר לא יערך על עצורות חיפוש שכזה. "הפרקליטות אף הודיעה לבית המשפט כי לבתי המעצר הוכנסו מגנומטרים שיחליפו את הצורך בחיפוש בערום ואולם נדמה שהפקת מסקנות זאת לא הגיעה לבית הסוהר", הוסיף.

קטינות מובלות אזוקות לבית המשפט


עו"ד קידר הוסיף כי הסוהרות בכלא נווה תרצה אף כובלות את ידי הקטינות כאשר הן מובלות לבית המשפט בניגוד לתקנות ולחוק. "ביום שלישי, 11.12.07, נכבלו ידי קטינות שהובלו לבית המשפט בכפר סבא וגם זאת בניגוד לחוק ולתקנות", ציין.

פרשת התעללות אחרת שעולה מן המכתב למנהלת בית הסוהר נוגעת לאלימות מילולית ופיזית שהופעלה נגד עצורה בגירה, גם היא פעילת ימין.

"כפי הידוע לכם הגברת כלואה מזה מספר שבועות בבית סוהר ובמהלך ימים אלה עברה השפלות, ואף ננקטה נגדה אלימות פיזית של אנשי צוות רק בשל הערות שלה כלפי הצוות. כך ברשותנו עדויות לפיהן העצירה הודיעה למפקד המשמרת איציק כי כבילת קטינה באזיקים היא צעד לא חוקי ואולם במקום להשיב לגברת עניינית נקט אותו איציק באלימות כאשר הוא דחף את העצירה ואף משך אותה ובעט בה".

עוד הוסיף כי העצירה לא מקבלת ארוחות אלא אם כן היא מבקשת אותן גם אז נאלצת הגברת להזכיר לסוהרים ואנשי הצוות פעם אחר פעם כי היא לא אכלה וכי היא רעבה.

"ודאי ידוע לך שהתנהגות שכזאת מנוגדת באופן ישיר לחוק המעצרים ולדברים הנכתבים בסעיף 9 לאותו חוק וכמובן נוגדת את חוק היסוד כבוד האדם וחירותו", העיר עו"ד קידר.

איום בתביעה אישית נגד מנהלת בית הסוהר


"הגברת מצליח, נדהמתי לשמוע שזהו היחס שנוהג בבית הסוהר נווה תרצה כלפי פעילות ימין ומתיישבות. יחס שאינו ראוי אפילו לחיות. על כל אלה ועל עוולות אחרות אני מניח שיוגשו תביעה אזרחית וכן ינקטו הליכים משפטיים נוספים נגד הסוהרים והסוהרות שפעלו בניגוד לחוק ואולם אני כותב מכתב זה על-מנת לעשות סוף להתנכלות ולהביא לסיום את הפרות החוק מצד סוהרים, סוהרות ואנשי סגל נוספים כלפי בנות שכל חטאן שהשתתפו בהפגנה כזאת או אחרת או שעלו למאחז כזה או אחר".

עו"ד קידר אף הוסיף איום בתביעה אישית נגד מנהלת בית הסוהר במידה ותימשך ההתעללות. "במידה ועוולות אלה ימשכו אני מודיע לך כי נשקול לתבוע באופן אישי - גם אותך - בשל אותן הפרות חוק ועוולות כה רבות שנעשות".

פעיל הימין איתמר בן גביר אומר ל-Nfc כי מדובר בתופעה וכי ברור לו שאם היו הקטינות פעילות של שלום עכשיו או של אחד מארגוני השמאל האחרים כבר היו קמים כל "אבירי זכויות האדם", כלשונו ותובעים להעניק לאותן עצורות את המגיע להן על-פי חוק.

עדות אישית: הסוהרות היכו את מי שסרבה להתפשט


ש', קטינה בת 15, הובאה לכלא נווה תרצה לאחר שנעצרה במאחז לא חוקי בשומרון.

ל-Nfc סיפרה כי הובאה למשטרת השומרון ומשם לנווה תרצה בשל סירובה להזדהות בשמה בפני השוטרים.

"הגעתי לנווה תרצה בלילה יחד עם חברה נוספת לאחר שסירבנו להזדהות. בסופו של דבר, אחרי שדיברתי עם עורך הדין של אבא שלי ביקשתי להזדהות אבל אז אמרו לי שזה כבר מאוחר מדי", סיפרה.

לדבריה, כאשר הגיעה יחד עם חברתה לכלא, ביקשה ממנה הסוהרת להוריד את בגדיה על-מנת שייערך בגופה חיפוש. "לא הסכמתי וגם חברה שלי סירבה בתוקף. הסוהרת קראה לאחראי המשמרת והוא אמר שאם לא נוריד את הבגדים הוא יקרא לכל הסוהרות והן יעשו את זה בכוח. אני הסכמתי לחשוף את עצמי על-פי הוראות הסוהרת אבל חברתי לא הסכימה. הסוהרות התנפלו עליה והיכו אותה מכות רצח ובסופו של דבר לא ערכו עליה חיפוש בעירום", אמרה.

עוד ציינה כי כאשר הביאו אותן לבית המשפט היא היתה כבולה בידיה וברגליה בדרך לבית המשפט ובמהלך הדיון הממושך בעניינן.

"הייתי כבולה באותם אזיקים יחד עם עצורה אחרת בוגרת וראיתי איך שכשהיא העירה לסוהרים שאסור לכבול קטינות באזיקים הם דחפו אותה עד שהיא כמעט נפלה", ציינה.


תגובת שב"ס: העצורות מגנות את המדינה וגופיה

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה כי מדובר בשתי עצורות עד תום ההליכים. אחת בגירה ואחת קטינה.
 

"האחת אינה מתקשרת עם הסובבים אותה והשנייה מגנה כל העת את מדינת ישראל וגופיה", ציין דובר שירות בתי הסוהר, סג"ד ירון זמיר.

"סגל בית סוהר נווה תרצה עושה רבות על-מנת להבטיח את שלומן וביטחונן של העצורות. כל ניסיון לטעון ליחס לא הולם מצד הסגל פוגע, אינו ראוי ואף מטעה", טען.


נווה תרצה: עצירות קטינות מופשטות בניגוד לחוק, איציק וולף , news1 , 17.12.2007


נווה תרצה: עצירות קטינות מופשטות בניגוד לחוק, איציק וולף , news1 , 17.12.2007

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה