חוות דעת: שימוש משטרת ישראל במכשיר שליטה חשמלי מסוג טייזר

דצמבר 2014 - מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא פרסם היום חוות דעת בנושא "שימוש משטרת ישראל במכשיר שליטה חשמלי מסוג טייזר".

לקריאת הדו"ח המלא הקלק כאן
משטרת ישראל מחשמלת צעיר בטייזר שלא לצורך



המבקר הכין את חוות הדעת על-פי פנייה של הוועדה לענייני ביקורת של הכנסת בהתאם לסמכותה בחוק.

חוות הדעת מעלה ליקויים משמעותיים, הנוגעים לעבודת המטה במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה ולנוהלי השימוש, הדיווח והבקרה של הטייזר. במשך שנים רבות לאחר שהוכנס לשימוש מבצעי, לא הוגדר באופן סופי, ברור וממצה, האם הטייזר הוא אמצעי אל-הרג או שהוא כלי ירייה, על כל המשמעויות הנובעות מכך.

המשטרה לא עקבה אחר השפעות חריגות של השימוש בטייזר ולא בדקה השפעות אשר תוארו במחקרים שונים שנעשו בעולם. בהקשר זה מודגש בחוות הדעת, כי על המשטרה לבחון שוב את השינוי שנקבע בנוהל ההפעלה של הטייזר בעניין מספר הלחיצות הרצופות המרבי המותר.

המשטרה אינה נסמכת על האפשרות הטכנולוגית לקיים מעקב שוטף אחר השימוש במכשיר.

פרק נוסף בחוות הדעת מוקדש לטיפול של המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בתלונות על השימוש בטייזר שלא כדין.

על המשטרה ומח"ש לפעול בהקדם להסדרת הקשר ביניהן כדי שיועבר למשטרה מלוא המידע הנחוץ לה לביצוע תחקירים לגבי השימוש בטייזר ולהסקת מסקנות בהתאם.

על המשטרה לשוב ולבחון את נושא קיצוץ האימונים מאחת לשנה לאחת לשנתיים, שעלול לפגוע במיומנות מפעילי הטייזר.

הטייזר עלול להיות כלי קטלני, ומשכך חשוב לפרט את כללי השימוש המידתי בו.

עד השלמת הבחינות המוצעות בחוות הדעת ותיקון הליקויים שהועלו בה, על המשטרה לנקוט פעולות שיבטיחו שימוש זהיר ומבוקר יותר בטייזר.

כמו כן, מבקר המדינה קרא היום לא לנצל את תקופת הביניים, עקב התפטרות הכנסת והליכה לבחירות, כדי להימנע מתיקון ליקויים שנחשפו בדוחות מבקר המדינה.

בישיבת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת אשר דנה היום בדוח מבקר המדינה על חסמי ייבוא המשפיעים על יוקר המחייה, הוציא המבקר מעין הערת אזהרה לשרים המחליפים ולממשלה כולה בה הם נקראים לתת דגש לתיקונים הנדרשים.

"האחריות של השר החליף לאי תיקון הליקוי תיזקף לחובתו האישית והשמית על המשתמע מכך"- אמר מבקר המדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה