"הפרקליטות משתלטת לנו על המדינה"

על רקע הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה נתניהו, תוקף חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן, את המערכת המשפטית: "סכנה לדמוקרטיה" יאיר אלטמן, ישראל היום , 04.12.2019 , צילום: אורי לנץ

ני רותח. הפרקליטות והיועמ"שים משתלטים על המדינה. הם עושים מה שהם רוצים. מה שקורה זו ממש הפיכה. בארצות דרום אמריקה ובארצות ערב יש הפיכות של גנרלים. כאן יש הפיכה של משפטנים" - כך אומר חתן פרס נובל לכלכלה, פרופסור ישראל אומן, בראיון ל"ישראל היום".

לדבריו, הוא חושש לגורל הדמוקרטיה בארץ: "מה שקורה כאן הוא כבר אנטי־דמוקרטי ומשולל כל עיקרון הפרדת הרשויות. זה למעשה המשך של המהפכה השיפוטית של שנות ה־90, אבל המערכת המשפטית מעיזה יותר ועוברת כל גבול אפשרי".

פרופסור אומן מסביר כי המהלך האחרון של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שמצהיר כי במצב הנוכחי ייתכן למנות לממלא מקום המדינה רק את המועמד שלו - המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, שלמה למברגר - הוא שערורייה: "איפה נשמע כדבר הזה? לא רק שהוא שם עצמו כפרשן היחידי לחוק, עכשיו הוא גם משנה את החוק כראות עיניו". הבעיה, לטענתו, היא שמשפטנים חושבים עצמם למחוקקים.

בהתייחס לכך שנתניהו לא ביצע במשך כל שנות כהונתו רפורמות במערכת המשפט, אמר פרופ' אומן: "זו הטעות שלו. ייתכן שחשש שאם יפעל נגדם יבולע לו, אבל זה בדיוק מה שקרה בכל מקרה ברגע שהאג'נדה הפוליטית שלו לא תאמה את שלהם".


את ההתנהלות של הוועדה למינוי שופטים מכנה פרופ' ישראל אומן "חונטה": "איפה נשמע כדבר הזה? השופטים יושבים בוועדה לבחירת שופטים, ויש להם זכות וטו? אנחנו והודו הן שתי המדינות היחידות בעולם שבהן זה כך".


"הפרקליטות משתלטת לנו על המדינה" , יאיר אלטמן , ישראל היום , 05.12.2019
"הפרקליטות משתלטת לנו על המדינה" , יאיר אלטמן , ישראל היום , 05.12.2019


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה