כתבה אילה חסון על פרקליט המדינה שי ניצן

נובמבר 2019 - כתבה של אילה חסון ערוץ 13 על פרקליט המדינה שי ניצן




המחמאות - והביקורת: שש שנות כהונתו של פרקליט המדינה
בעוד כמה שבועות יסיים שי ניצן את תפקידו בתור אחד האנשים החזקים במדינה. בשנים האלה הוא היה אחראי לכמה מכתבי האישום המשמעותיים במדינה, אך גם זכה ללא מעט ביקורת. "מי שומר על השומרים?"

פרקליט המדינה שי ניצן ניצב בימים אלה באחד הצמתים המרכזיים בחיי המדינה, וגם בקריירה שלו עצמו. בשבועות הקרובים, אולי אפילו בימים הקרובים, הוא יצטרך להכריע בתיקי ראש הממשלה. המערכת שבראשה הוא עומד סופגת ביקורת רבה, ולעתים גם מתקפות ישירות של נתניהו עצמו, ומואשמת ברדיפה פוליטית ובאכיפה בררנית. "זה האיש הכי חזק שיש. נרצה או לא נרצה - אנחנו חיים במדינה שאין תפקיד חזק מיועץ משפטי ופרקליט המדינה - לטוב ולרע", ציין עו"ד ששי גז, מבכירי הפרקליטים בישראל.

בפרשת הנשיא קצב ניצן זכה לביקורת רבה סביב התנהלותו בתיק, שבסופו נגזר על הנשיא לשעבר 7 שנות מאסר. "הוא הגן על קצב, הוא לא השאיר לצוות ההגנה שלו צורך בכלל להגיד אולי כמה משפטים בודדים", ציינה עו"ד כנרת בראשי, שייצגה בפרשת קצב. הפרקליטות חתמה על קצב על הסכם טיעון. הנפגעות עתרו לבג"ץ נגד העסקה. שי ניצן הגן בבג"ץ על ההחלטה ללכת עם קצב לעסקת הטיעון, וטען שאם הפרקליטות הייתה מגישה כתב אישום נגד קצב על האונס של א' ממשרד התיירות, קצב היה זוכה לזיכוי קולוסאלי, כי אין שום ראייה שתוכיח אונס. בסופו של דבר קצב הוא זה שהפיל את עצמו וביטל את עסקת הטיעון, וכידוע, ביהמ"ש דווקא כן מצא ראיות לכך שקצב אנס את א' ושלח אותו ל-7 שנות מאסר.

פרשה נוספת שחשפה אותו לביקורת רבה הייתה סביב מינויה של נשיאת ביהמ"ש המחוזי הילה גרסטל לתפקיד הנציבה שאמורה לפקח על הפרקליטות. גרסטל כתבה דוחות נוקבים נגד התנהלות הפרקליטות ואף השמיעה במספר הזדמנויות שונות הערות אישיות נגד ניצן. ניצן כועס עליה מאוד, לאחר עימותים ממושכים, גרסטל התפטרה מהתפקיד. "אם תשאלי אותם הם יגידו שהיא חרגה יותר מדי מתפקידה", ציין עו"ד גז, "היא הייתה שופטת מאוד מוערכת, נשיאת בית המשפט, מועמדת לעליון, ורק העיזה לכתוב דוח שלא מצא חן בעיניהם והחליטו שהיא לא מתאימה להם לתפקיד. הם ראו שהיא הולכת לעשות יותר מדי סדר".

"יש לנו פרקליטות מצויינת", ציין גז, "הם אנשים כשרים אבל יותר מדי חזקים. וכשיש לך כוח כל כך חזק אותי כפרקליט וכאזרח - זה נורא מטריד. אין כמעט ביקורת עליהם וזה מפחיד אותי. הם יכולים לעשות מה שהם רוצים". בעוד חודש ניצן יסיים שש שנים בתפקיד. השנתיים האחרונות שלו נצבעו בתיקי נתניהו. ניצן חטף משמאל שדרשו שיזדרז ויאיץ את החקירה, אבל בעיקר מימין, וגם משר המשפטים. ברור שהבעד והנגד של הציבור נובעים לא מעט מתוך השקפת עולם, וזה לא מה שצריך להדאיג את ניצן. מה שחשוב לציבור, למערכת ולפרקליטות הוא אמון הציבור. "שי ניצן הוא אחד האחראים הגדולים לזה שאמון הציבור בפרקליטות קורס בזמן הקדנציה שלו", ציין אלדד יניב.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "בתקופה האחרונה שלא במקרה גורמים רבים תוקפים באופן אישי את פרקליט המדינה. במסגרת הזו מועלות גם השמצות וטענות מופרכות המובאות לרוב בשם גורמים אנונימיים ומבלי שהוצגו להן תימוכין בסיסיים, כדוגמת חלק מהדברים שהבאתם לתגובתנו. לגופו של עניין: בפרשת קצב ייצג ניצן את עמדתו של היועמ"ש, עמדת המדינה התקבלה. הדברים שכנרת בראשי מייחסת לשי ניצן, באופן תמוה רק לאחר שנים ארוכות, כאילו שיקר לבג"ץ, הם שקר מוחלט".

"בנוגע לפרשת אפי נוה – אין ולא היה לפרקליט המדינה שום ניגוד עניינים או נגיעה אישית בעניין. רשויות אכיפת החוק קיבלו מידע לפיו העיתונאית הדס שטייף מחזיקה בידיה טלפונים של אפי נוה ובהם חומרים שמבססים חשד לכאורה לעבירות חמורות ביותר. המשטרה פנתה לקבלת הנחיות בעניין זה. נוכח הפגיעה בפרטיותו של נוה ובני שיחו מחד והאינטרס הציבורי המובהק בחקירת הנושא מאידך, הורה פרלקיט המדינה שלא לעיין בטלפונים אלא לפנות לביהמ"ש כדי לבקש אישור לעיון מצומצם ומוגבל, שימוקד לנושא החשד החמור בלבד, וכך אכן נעשה וההיתר ניתן".

"לבקשת הפרקליטות, אף הוצא צו האוסר לפרסם את תוכן המידע שנתפס והגורמים השונים שהחזיקו במידע נדרשו למסור אותו לרשויות. אשר לטענה כאילו פרקליטה התלוננה בפני השופט רוזן נגד פרקליט המדינה – שום פניה בעניין זה לא הגיעה לפרקליט המדינה מהשופט רוזן ובכל מקרה מדובר בטענה מופרכת והזויה. כמו כן, בניגוד לנטען, פרלקיט המדינה איננו מתנכל לעיתונאים".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה