פגישת נשיא בית משפט העליון אשר גרוניס עם צמרת הפרקליטות והמשטרה

אוקטובר 2012 - השבוע פורסם כי לאחרונה נפגשו צמרת מערכת המשפט, הנשיא אשר גרוניס, מנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר עם צמרת הפרקליטות והמשטרה, היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, הפרקליט הראשי משה לדור, המפכ"ל יוחנן דנינו וראש אגף החקירות במשטרה יואב סגלוביץ'.

פגישת השופטים וצמרת הפרקליטות והמשטרה נבעה בעקבות הפגנות הורים שנמנע מהם לראות את ילדיהם, מול בתי שופטים לענייני משפחה. הורים אלו אזרחים ללא רבב, אינם פוגשים את ילדיהם בעקבות גירושים וסברות רשויות הרווחה כי ילדיהם בסיכון. בפגישה נדונו מציאת כלים משפטיים שיאפשרו לאסור על קיום הפגנות ומחאות בקרבת בתי שופטים.

בעבר ההורים פנו בהליכים מקובלים למשרד הרווחה והוקמה ועדת סלונים נבו שמצאה ליקויים מהותיים בעבודת משרד הרווחה ובתי משפט לענייני משפחה. בדו"ח שפורסם בנובמבר 2008 נקבע כי עבודת פקידי הסעד לסדרי דין לוקה בניגוד עניינים, כתיבת עובדות בתסקיר ללא וידוא או ניסיון הפרכה, אי מתן אפשרות ללקוח אפשרות להתייחס לתסקיר טרם מסירתו לבית המשפט, אימוץ מלא של התסקיר על המלצותיו ע"י בתי המשפט לענייני משפחה (חותמת גומי), העדר מעקב, פיקוח ובקרה, אי קיום נהלים ועוד. מאידך, בתי המשפט רואים בתסקיר סוף פסוק. לפי שיטת העבודה של פקידי הסעד מהדו"ח יוצא כי ההטיה, עיוות הצדק, ועגמת הנפש הם בלתי נמנעים. יצוין כי מסקנות הדוח ידועות למשרד הרווחה מזה שנים מועדות קודמות אולם לא יושמו. גם מסקנות דו"ח סלונים נבו לא יושמו.

זכות הורים וילדים להיפגש הנה זכות יסוד טבעית, מכובדת באמנה בינלאומית לזכויות הילד עליה חתומה מדינת ישראל מזה שני עשורים אך טרם חוקק חוק למימוש האמנה. עיכוב בחוק נובע מחששם של גורמי רווחה לחשיפת מעורבותם בענייני ילדים וצמצומה. בישראל שיעור מרכזי קשר, פנימיות ומסגרות רווחה אחרות עולה עשרות מונים על אלו בעולם ורשויות הרווחה חוששים מפגיעה בתעשייה המספקת להם עבודה.

ההורים פעלו בהדרגתיות ע"פ חוק ורוח הדמוקרטיה לתיקון העיוות של פקידי סעד העובדים ללא סדרי דין, בחיסיון, אינם כפופים לדיני ראיות ומקבלים סמכויות סטטוטוריות מבתי המשפט על ערכאותיהם השונות לקבוע גורל משפחה.

נשאלת השאלה האם הנשיא אשר גרוניס פעל בדרך דומה למיגור הפגנות הורים אלה מול בתי השופטים. גרוניס פנה למשטרה בערוץ לא מקובל מעין ישיבה ל"גיבוש כלים משפטיים לאסור הפגנות מול בתי שופטים", שתוצאותיה היו עיכובים לחקירה, מעצרים, ושחרורם של כעשרה הורים. המשטרה הרי יודעת את עבודתה ומתייחסת בחומרה לכל פגיעה בעובדי ציבור ושופטים. אילו רצה גרוניס לשנות מדיניות יחס האזרח לשופטים או שינוי חקיקה האוסר הפגנות מול בתי שופטים המקום הוא בית המחוקקים או נבחרי הציבור, כפי שעשו ההורים. התנהגותו של גרוניס מעלה תהיות האם בעלי כוח נוספים ברשות השופטת או המבצעת פועלים בדרך דומה נגד קבוצה או פרט אשר התנהגותם או מעשיהם החוקיים אינם לרוחם.


קישורים:

השופטת אספרנצה אלון. הביקורת על השופטים - וגם עליה - לגיטימית ומוצדקת
  • בתי משפח לענייני משפחה - שופטים מאחורי מסכה שחורה - המאמר  שופטים מאחורי מסכה שחורה , אריאל לוין , news1 , ספטמבר 2012 - כל הסקרים מורים כי בשנים האחרונות, מידת האמון לה זוכה מערכת המשפט, ובפרט בית המשפט לענייני משפחה, הולכת ויורדת אצל ציבור הולך וגדל. אולם במקום שבית המשפט יבחן את מעשיו לאור הביקורת המושמעת כלפיו, נראה שדווקא שופטי בית המשפט למשפחה בוחרים להשתמש במשטרה ובעיתונות על-מנת לרדוף את משמיעי הביקורת...
  • פשעי בתי משפט לענייני משפחה - רודפים אחר פעילי זכויות אדם מחשש שקלונם יחשף - המאמר מי שק החבטות?  , גיל רונן , nrg , ספטמבר 2012 - בעקבות תלונות של שופטי משפחה החל גל מעצרים של גברים ונשים גרושים שנלחמים על הזכות לראות את ילדיהם. כך נראית מערכת שלא רגילה לקבל ביקורת  קבוצה של שופטי בתי המשפט למשפחה החליטה באחרונה לנקוט מדיניות של יד ברזל נגד תנועת האבות, לאחר שזו החלה לחשוף את קלונה של המערכת באמצעות תביעות נזיקין בארה"ב, פניות לגופי הרווחה של האו"ם ועתירות לבג"צ...
  •  מכתבה של ח"כ יוליה שמאלוב ליועץ משפטי בעקבות אלימות שופטי המשפחה: "האם אדוני, מסוגל לתאר עצמו בוקר אחד מאבד קשר עם ילדיו או נכדיו"  - אוגוסט 2012 - מדובר באבא גיא שמיר, אשר ענין ילדיו נדון מאחורי דלתיים סגורות בבית משפט לעניני משפחה בפני השופטת אספרנצה אלון, ללא סדרי דין וללא דיני ראיות. בתאריך 09.8.12 הורתה השופטת אספרנצה אלון לפקידתה קרן פלס, להתקשר מספר פעמים לאבא גיא שמיר, חרף העובדה שבא כוחו מנהל את העניינים מול בית המשפט, ולדבר עימו בענין עתיד ילדיו הנדונים בבית המשפט....  
הקונספירציה של השופטת אספרנצה אלון נגד האבא גיא שמיר - אוגוסט 2012 - מדובר באבא גיא שמיר, אשר ענין ילדיו נדון מאחורי דלתיים סגורות בבית משפט לעניני משפחה בפני השופטת אספרנצה אלון, ללא סדרי דין וללא דיני ראיות. האבא גיא שמיר מיוצג על ידי עורך דין, אשר מנהל את כל ענייניו מול בית המשפט. האבא גיא שמיר חבר בתנועה חברתית "צדק חברתי", אשר הגישה עתירה לבג"ץ בארץ ופניה לאו"ם בארה"ב בעניינים חברתיים..

השופטת אספרנצה אלון רצתה לשפוט עו"ד עובדת שלה לשעבר - בייניש פסלה אותה מחשש ממשי למשוא פנים - יולי 2008 - ע"א 4332/08 - מדובר בתיק הליכי גירושין בו הגישה הגרושה (המשיבה) תביעות רכוש נגד בן זוגה לשעבר. הגרושה עו"ד במקצועה עבדה במשרד עו"ד של השופטת אספרנצה אלון טרם היותה שופטת. הגרוש ביקש כי השופטת תימנע מלשבת בדין לאור ההיכרות בינה לבין המשיבה וטען כי אף מן הטעם של מראית פני הצדק, יש להעביר את הדיון לשופט אחר...

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה